Taal P L A N
P = Probleem
vaststellen afhankelijk van de vraagstelling door middel van een intake-onderzoek.
Ik breng het probleem met lezen en spellen in kaart door het maken van een foutenanalyse. De basisvoorwaarden zijn van belang en zullen met de uitslag van de foutenanalyse het uitgangspunt voor de behandeling zijn.
Eerder en/of elders uitgevoerde onderzoeken worden meegenomen in de beoordeling. Als dit niet voldoende is, kan in overleg met u het onderzoek worden uitgebreid.
L = Leerdoelen
bepalen die volgen uit het onderzoek. Er worden haalbare afspraken gemaakt om gestelde doelen te bereiken. Deze worden na 9 behandelingen getoetst en geëvalueerd.
A = Aanpak
richt zich op inzicht geven hoe taal in elkaar zit. Er wordt gebruik gemaakt van luisteroefeningen om klanken te herkennen. Die klanken worden aan de geschreven taal gekoppeld. Hierna is het mogelijk om spellingsregels toe te passen.
Eigen werk leren nakijken is essentieel. Het gebruik van kleuren en/of gekleurde blokken kan hier een bruikbaar hulpmiddel bij zijn.
Van ouders wordt echter wel verwacht dat er thuisopdrachten worden gemaakt.
N = Niveaubepaling
aan het begin en eind van een behandelperiode.
Het plan kan worden bijgesteld voor een volgende reeks behandelingen of de behandeling kan worden beëindigd.